Jaroslav okomentoval Rybaření vesele...
včera
Jaroslav okomentoval Kapitální úlove...
Vojtech přidal úlovek Pstruh obecný...
před 4 dny
Vojtech přidal úlovek Kapr obecný...
Michal přidal úlovek Amur bílý...
před 4 dny

Tloušti, pelety a boilie

Marek iRybářství 14. března 2023 0 komentářů

foto: Milan Tychler

Praxe

Tloušť je neuvěřitelně shánčlivá ryba, která dovede využít prakticky jakýkoli zdroj potravy, a tudíž i skoro všude bez problémů přežít.

text: Milan Tychler

Tlouště proto najdeme v kdejakém potoku, říčkách i kanálech, které na první pohled vypadají, jako by byly zcela bez života. Jenže zdání klame. Tloušti se dovedou velmi dobře ukrývat, a i malé vody často skrývají opravdové tlouští poklady.

Je neuvěřitelné, do jakých velikostí dovedou tloušti i v malých tocích dorůst. Kdysi jsem v potůčku, či spíše jakési meliorační stružce, která v podstatě netekla odnikud nikam, dostal pod malým jízkem tlouště jako poleno, který se skrýval pod břehem za převislou trávou.

Jen jsem procházel okolo k řece a náhodně jsem uslyšel mohutné šplouchnutí. Zprvu jsem ani nechtěl věřit, že by to mohla být ryba, a podezříval jsem z onoho zvuku místní ondatry, kterých zde bylo plno. Ale zastavil jsem se, opatrně se usadil na břeh do vysoké trávy a čekal.

Neutekla ani dlouhá chvíle a ryba zalovila znovu. Sebrala nějakou můru, motýlka, či co to bylo z hladiny. Tentokrát bylo zalovení mnohem tišší, ale to, jakým způsobem se vydula voda a jak vypadal následný vír, dávalo na srozuměnou, že to rozhodně nebylo nic malého či běžného.

říčka
I tak malé říčky mohou skrývat opravdu velké tlouště. Foto: Milan Tychler

Trochu mi stínila vysoká tráva, a tak se sunu co nejopatrněji blíž a dávám dobrý pozor. Tůňka není hluboká a téměř všude vidím až na dno. Nespouštím z hladiny oči a neuniklo mi, že na ní nešikovně přistál malý luční koník. Jakmile ťukl o hladinu, vyřítil se na něj zpod břehu tmavý stín. Byl to veliký tloušť a s hlučným strknutím koníka popadl. Ovšem stejně rychle jak se vyřítil za svou potravou, tak rychle zase zmizel pod břehem.

Udivující velikost

Těžko říci, co bylo důvodem této plachosti. Možná nic a jen chtěl být před svou další kořistí ukrytý. Tato ryba mě samozřejmě nemohla nechat v klidu, a tak dumám jak na ni. Pomohla mi vysoká tráva a rychle chycený koník. Toho nádherného tlouště jsem dostal na první nahození a v tom kousku vody z toho byla pořádná mela. Když jsem ho dostal na břeh, pořád jsem nemohl uvěřit vlastním očím, jaká to byla ryba.

Takového tlouště už jsem dlouho nechytil ani v mnohem větší řece, kam jsem na ně chodil, a to už bylo co říci! Pustil jsem ho a popřál mu dlouhý a klidný život. Snad se ho v té strouze i dočkal…
Co tím chci říci? Jen to, že když má tloušť dost potravy, a ne příliš velkou konkurenci, pak dorůstá krásných velikostí i v malých vodách. A což teprve ve vodách velkých!

Dříve jsme v řece chytali tlouště celkem jednoduchým způsobem – většinou na třešně, třpytky, mouchy a na podzim a v zimě pak na malé rybky nebo játra. Po celou tu dobu jsem ale mohl pozorovat, jak velcí tloušti mizí. Těch malých bylo stále dost, avšak ti velcí prostě zmizeli. Když jsem čas od času na nějaké větší narazil, bývali velmi opatrní a není divu, že se při tom silném rybářském tlaku a všemožných nástrahách stali opatrnými.

Tloušť se stejně jako každá jiná ryba dovede poučit a jen málokdy udělá stejnou chybu. Ne že by se podruhé nedal chytit, ale není snadné ho ulovit na stejnou nebo podobnou nástrahu. Jakmile je jednou chycený třeba na rotační třpytku, buďte si jistí, že se na ni hned tak nevrhne.

Tip od kaprařů

Je to pár let zpátky, co jsem se takto nad tloušti zamýšlel, protože ten rok jsem chytil pěkných tloušťů žalostně málo, i když jsem se jim docela věnoval. Na druhou stranu jsem od kolegů, kteří se věnovali lovu kaprů v řece s peletami a boilie slýchal, že čas od času chytí opravdu pořádného tlouště a ti menší, že jim hodně ztrpčují život. Tak jsem si řekl, že bych to měl zkusit s těmito nástrahami také. Od myšlenky k činu je to jen krok, a tak když se voda oteplila, šel jsem do toho.

Velká tlouští tlama se dovede nakrmit. Foto: Milan Tychler

Začínám ovšem pro jistotu nejprve jako každý rok třešněmi, ale žádná sláva to nebyla, takže už dál nic zvláštního nevymýšlím a jdu rovnou na to. Pár míst, kde jsem býval dříve s tloušti úspěšný, provnadím proteinovými kuličkami. Vím, že tloušti se zavděčím skoro vším, a tak si s příchutí hlavu příliš nelámu. Dostanou mix ovoce a také nějakou tu rybinu. Vnadím takto celý týden, vždycky obden. Snad to bude stačit.

Ráno zasednu do dlouhého tahu pod jez a nahodím rovnou dva pruty. Netrvá dlouho, jedna špička už se prudce ohýbá. Zasekávat ani nemusím. Mám za to, že první tloušť je na háčku, ale není to tak. Rybí boilie sebrala malá parma.

Teprve další ryba je tloušť celkem běžné velikosti. Taková ta normální čtyřicítka. Říkám si, že je to docela dobrý začátek a že bude určitě líp, ale není. Tlouště chytám, je jich dost, ale nic zvláštního. Podobně dopadnu i na ostatních „tlouštích“ místech.

A pak mi to docvaklo – vždyť kolegové chytají tlouště tam, kde chytají kapry! Ne tedy v mělkých a rychlých tazích, ale v místech mnohem hlubších, hodných opravdu velkých ryb. Možná se stalo i to, že se velcí tloušti prostě zdržují poblíž stálého zdroje potravy, protože tam, kde se chytají kapři, tam se pořád krmí.

Třešně bývaly spolehlivé. Foto: Milan Tychler

Začnu tedy krmit poblíž jednoho mostu, kde se mi docela dařívalo s kapry, ale už jsem tam dlouho nechytal. Krmím tři dny a ne málo. Tohle není malá říčka, a strávníků je mnoho. Hned první den časně ráno se dočkám několika záběrů, ale žádný není od tlouště.

Všechno jsou to kapři a jeden z nich, takový dlouhán, atakuje délku osmdesáti centimetrů. Byl to skvělý lov, ale svůj účel nesplnil. Mým cílem byli tloušti a nikoli kapři. Rozhodně si však nestěžuji, mnoho rybářů by za takové kapry dalo nevím co. Budu muset vytrvat. V tuhle chvíli jiné řešení nemám.

Dva záběry naráz

Ani druhý den není, co se tloušťů týká, úspěšný, ale je tu první vlaštovka. Hned po nahození prutem cosi divoce smýkne. Záběr přišel na kuličku silně páchnoucí rybinou. Prut divoce vyletěl z vidliček a já skoro najisto očekával kapra. Jakmile však vezmu prut do ruky, je hned jasné, že tato ryba nebude nijak velká.

Táhnu ji rovnou k sobě, i když vzdoruje, ale protože počítám i s kapry, mé náčiní je silné a s touto rybou si poradím docela hravě. Je to tloušť. Opět ryba něco přes čtyřicet centimetrů, ale je to pěkně vypasený válec. Tato ryba rozhodně hladem netrpí a ví, jak si obstarat dostatek potravy. Je to skvělý příslib do budoucna. Ovšem zůstalo jen u příslibu. Následující dvě ryby jsou opět kapři. Jeden malý a jeden řekněme velmi obstojný. Než odejdu, zase nakrmím a přidám i nějaké pelety.

Časně rádo zasednu k dalšímu lovu. Na jednom prutu mám nastraženo rybí boilie a na druhém větší peletu. K ní jsem tentokrát přidal i malý balíček drobnějších pelet v PVA punčošce, aby ryba sousto dříve našla. Snad to bude mít nějaký smysl. Trpělivě čekám a stále si nic neděje.

Ráno zabral tento dlouhán. Foto: Milan Tychler

O kuličku boilie nemám obavy, ta ve vodě vydrží bez problémů celý den, ale peleta se v teplé vodě rozpouští mnohem rychleji a určitě už je čas ji vyměnit. Sáhnu proto po prutu a v tom momentě přichází záběr. Zaseknutí se nedalo načasovat lépe. Sekám s jistotou a na háčku je ryba. Nezdá se být velká, ale říci, co to je, je přece jen trochu předčasné. Navíc přichází silný záběr i na druhý prut. Prut je pořádně hnutý a ryba jede přes brzdu…

Tak nejdříve nic a najednou mám plné ruce práce! Prut s menší rybou si podržím mezi koleny a popadnu druhý prut, na který ryba nabírá na rychlosti a míří přímo ke starým potopeným mostním pilířům ze dřeva. Tam už jsem přišel o několik pěkných kaprů a nerad bych to opakoval. Jen s největším úsilím se mi podaří rybu zastavit a otočit jiným směrem. Teď pomalu táhne proti proudu. Je čas rychle se věnovat druhému prutu.

Konečně lepší ryba. Foto: Milan Tychler

Tady zvládnu rybu rychle a vedu ji rovnou ke břehu. Když ji ale rychle zvedám k hladině, z háčku padá. Zahlédnu jen nazlátlý odlesk dlouhého válcovitého těla a velká bílá huba jasně říká, že tohle byl opravdu slušný tloušť. Čert aby to vzal! Tak když se mi konečně zadaří, přijdu o něj kvůli nějakému kaprovi, který je pořád ještě na prutu. Toho pak v klidu zvládnu. Je pěkný, ale právě teď moc nepotěšil.

Rychle nahodím dvě pelety i s PVA balíčky. Snad se ještě dočkám. Mám štěstí a záběr je tu velmi rychle na nástrahu nahozenou blíže ke středu řeky. Tentokrát je to tloušť přes padesát a ten odstartoval mou první skvělou sezonu plnou pěkných tloušťů a kaprů, které jsem chytal hezky spolu na pelety i boilie. Jak vidno, tloušť se skutečně dovede přizpůsobit a pokud vás velcí tloušti baví, rozhodně tyto nástrahy při jejich lovu vyzkoušejte!