Mlhavá rána patří především lovu dravců. Každý milovník přívlače by si přál mít vlastní loď, aby mohl prochytávat svá oblíbená místa. Mít k dispozici loď je prostě velká výhoda. Tím, že si rybář zakoupí vlastní plavidlo ale ještě nemá vyhráno. Je na tom ovšem rozhodně lépe než kolegové, kteří loď nemají.

Text: Ivo Novák, foto: autor

Aby si rybář svého koníčka patřičně užil a domů se vracel v dobré náladě, potřebuje loď vybavit různým příslušenstvím. A není toho zrovna málo, co by taková pořádná rybářská loď měla mít. Někomu stačí vesla, jiný vyžaduje motor. Ideální je mít loď vybavenou spalovacím motorem na dlouhé přejezdy a elektromotorem na popojíždění při chytání. Někde ale stačí jen silnější elektromotor. K němu je nutná dostatečně silná baterie, která by měla vydržet celý den. Vozit s sebou záložní baterii také není k zahození.

Když jsou v lodi dva rybáři a každý se nalodí hned s několika pruty, není možné, aby se válely někde na palubě. Jednak by překážely, druhak by mohly přijít k úhoně.

Časně ráno a večer při návratu se jistě hodí i příďové světlo. O pohodlí na otáčecích sedačkách asi ani nemusím mluvit. Sedět celý den na dřevěné sedačce nevydrží snad nikdo. Ani s polštářkem to není úplně ono. Začnou vás bolet záda, tělo ztuhne a člověk se už těší, jak si protáhne tělo, až vyleze z lodě na břeh. V poledne už přemýšlí o návratu.

V lodi se hodí i připevněná sonda echolotu. Mít přehled o rybách a o tom, co je momentálně pod lodí, je k nezaplacení. A kdo by si někdy nechtěl vyzkoušet třeba i hlubinnou přívlač! I tomu ale musí být vaše loď přizpůsobena.

Když jsem před časem spatřil jednu doslova vymazlenou loď v plné výbavě, mohl jsem jen tiše závidět. Začal jsem si všímat detailů a zjistil, jak má můj kamarád vše vymyšlené a dotažené. Oldřich moc dobře věděl, co chce a jak by vše mělo vypadat a posléze i sloužit. Počítal snad se vším. Aby nebylo potřeba údržby, vše vlastnoručně vyrobil z nerezu.

Dokonalá loď

Začnu přídí. Ve špičce byl držák, do kterého se dalo zastrčit halogenové světlo. V úložném prostoru ve špičce lodi bylo dostatečné místo pro akumulátory. Dvířka samozřejmě uzamykatelná, proti nenechavcům.

Po celém obvodu lodě měl elektrický rozvod. Ve špičce svorky na halogen, po bocích svorky na sondu, na zádi svorky pro zapojení elektromotoru. V lodi se žádné kabely neválely. Vše bylo ukryto v těle lodi. Sedačky vyztužené a upravené pro rychlé zasunutí otočných sedaček, vytvořených z plastových kancelářských křesílek. Velice rychlá montáž probíhá pomocí křídlových matek.

Po bocích a na zádi lodě jsou nerezové držáky, na nich karabiny pro rychlé uchycení vezírků s případnými úlovky. Uchycení vesel je také samozřejmě v nerezu. Na boku najdete sklápěcí polohovací držák pro lehčí přívlač. Samozřejmě je připravený i držák na sondu. Rohy lodě jsou opatřeny nerezovými úhelníky, aby nedošlo k poškození pláště při nárazu do břehu. U každé sedačky je připraven držák na rybářský deštník. Ocelové lanko s karabinou pro uchycení motoru.

Chytat z takové lodi je slast

Příprava sice stojí nějaké peníze a také dost úsilí a námahy, ale těžko na cvičišti, lehko na bojišti, jak se říká. Pohled na veselé a spokojené tváře Oldy a Honzy, kteří si vyjeli na vodu, hovořil o tom, jaká je idylka mít podobně vybavenou loď.

Olda je rybář, který tráví u vody skoro každý den. Svoji domovskou vodu zná jako vlastní boty. Ví, kam na ryby. Dokáže poradit. Je to člověk, který rybařinou žije a s ním i celá rodina. Jen takový člověk může vymyslet něco tak účelného a přitom pohodlného, jako je jeho loď. Je vybavena jako nějaký dálkový autokar.

Napsat komentář