Dnes ráno schválila vláda vybudování první části vodního koridoru Dunaj – Odra – Labe (DOL), potvrdil na Twitteru ministr dopravy Karel Havlíček. Kanál by měl sloužit k doplňování vody v období sucha mezi jednotlivými povodími a pro zavedení lodní dopravy. Projekt má však řadu odpůrců a očekávají se negativní dopady na vodní společenstva.
Text: David Štrunc, foto: Pixabay
Při ranní schůzi vlády byla schválena stavba první části vodního koridoru DOL. Konkrétně se jedná o úsek od polského města Koźle až do Ostravy. Projekt má za cíl splavnění Odry.
Odpůrci projektu si neberou servítky a vyjadřují se přímo pod ministrův příspěvek na Twitteru. Zaznívají zde názory o tom, že je to hloupost, že na splavnost stejně nebude dostatek vody a nouze není ani o vulgarizmy. Na druhé straně se do diskuze zapojují také příznivci projektu, kteří jsou z jeho schválení nadšení.
Vodní koridor Dunaj – Odra – Labe je připravovaný mezinárodní projekt, který si klade za cíl propojení jmenovaných řek. Vzniklý kanál by měl sloužit lodní dopravě a energetice, bránit povodním a v neposlední řadě také doplňovat vodu do potřebných míst při dlouhotrvajícím suchu. Mimo vyjmenované řeky by měla být do projektu významně zapojena také řeka Morava.
Nesmyslný šílený megalomanský projekt, který zničí krajinu a bude stát spoustu prostředků, které by mohli pomoci tam, kde jsou skutečně potřeba a i kdyby se postavil, nebude dost vody, aby ho bylo možné provozovat.
To je tak drastický zásah do ekosystému, že to se jinde v současné době může prosadit pouze v krajinách přátel hlavního propagátora: Rusko a Čína. Dobré jen pro ty, co si namažou kapsy: majitelé pozemků (kteří včas koupili pozemky na trase), stavební firmy a lobisty, kteří to prosadili.