Touha po chytání ryb s jemnými šňůrami, lehčími pruty a delšími hody, dala nový směr výrobě navijáků. Původní obyčejná kolečka na tento úkol již nestačila a hledalo se nové řešení, až byl zkonstruován naviják, u něhož při vrhu šňůra nemusela roztáčet cívku a tím brzdit délku hodu.
text: Zdeněk Hofman
Díky otočnému kloubu na nožce byla cívka navijáku při vrhu rovnoběžně s osou prutu a vlasec hladce klouzal přes okraj cívky, stejně jako u smekacích navijáků.
Po ukončeném hodu se cívka otočením vrátila do normální polohy, jako u obyčejného kolečka. První překlápěcí naviják zkonstruoval Malloch ve Skotsku. Jeho přednosti byly všemi rybáři uznány a mnoho dalších firem začalo v různých modifikacích vyrábět podobné. Jedním z konstruktérů byl i Jaroslav Stibůrek, který vyráběl rybářské náčiní od roku 1929 pod obchodní značkou Hudson. Po znárodnění v roce 1948 pokračoval v činnosti jako opravář rybářského náčiní až do let osmdesátých.
Stibůrek z Pankráce
Z vyprávění pamětníků jsem zjistil, že pan Stibůrek byl tramp s přezdívkou Grizzly, rybář, správný chlap a výrobce rybářského náčiní. Jeho žena říkávala: „Ten můj blázen mě připraví o celé věno, všechny peníze vrazí do obchodu a strojů.“
Firma sídlila v Podlipného ulici č.p. 1063 v Praze Pankrác, později v ulici Na Pankráci. Vpředu byl obchůdek, vzadu kamrlík, kde měl ve stole v šupleti lahvinku s kořalkou, aby si s kamarády mohl dát štamprli. Na stěně v obchodě visel velký obraz rybáře v kánoi. Regály a police plné nejrůznějších věcí. Vonělo to tam klihem a lakem.
V obchodě měl ještě jednoho pána, který mu pomáhal opravovat navijáky. V nejlepších časech zaměstnával přes třicet lidí – ti pracovali doma, vázali mušky, očka na pruty atd. Firma se specializovala na výrobu bambusových prutů, štípaných a nechyběly ani pruty z lehkých kovů. Sortiment navijáků byl zprvu zaměřený na jednoduchá nottinghamská kolečka. Velký úspěch však přišel v podobě otočných navijáků.
Navijáky Hudson
Otočné polovrhací navijáky za lidovou cenu si oblíbila široká vrstva rybářů, což podle citace z inzerce dokazovaly stovky děkovných dopisů od nás i ze zahraničí. Reklama dále hlásala, že navijáky Hudson svým jednoduchým řešením předčí navijáky i sebevíce složité, které často v rozhodné chvíli zklamou, a vysoký obnos věnovaný za luxusní naviják jest vyhozen oknem.
Otáčivý kloub umístěný na patce navijáku umožňuje dlouhé vrhy jako u navijáků smekacích. Vpředu je namontovaná brzda řiditelná maticí a zajištěna šroubem. Matice brzdy se podle potřeby nařídí, takže cívka se otáčí buď zvolna, nebo rychleji. Na zadní straně navijáku je vypínač citlivého signalizačního zařízení, které upozorní na záběr ryby.
Vrhání děje se následovně. Před vrhem se otočí cívka do pravého úhlu a vrh se provede známým způsobem jako u smekacích navijáků. Po nahození se cívka vrátí zpět do původní polohy. Naviják je vhodný pro běžné rybaření i přívlač.
Při vrhu s živou nástrahou (hrouzkem), bylo v roce 1940 docíleno vzdálenosti 40 metrů.
Hudson 1
Naviják jest zhotoven z masivního nerezavějícího, ale lehkého kovu, bytelné konstrukce, leštěný, bezvadně vypraven. Na zadní části navijáku je krycí stěna, do které je zasazena cívka, jejíž obě strany jsou spojeny sloupky a opatřena otvory, aby šňůra imitace řádně prosychala. Přední strana cívky je užší, aby se šňůra při vrhu snadno smekla.
Průměr: 72 mm, hmotnost: 160 gramů, obsah: 100 m imitace č. 6 nebo 100 m šňůry o nosnosti 6 kg. Novější modely průměr: 75 mm, vyráběné v plastové a kovové verzi.
Hudson II
Tentýž jako naviják Hudson I, jenže na tomto navijáku je na přední straně cívky namontována zvláštní klička – tzv. skluzka, unavovací brzda, řiditelná maticí, která jest zajištěna šroubem a která zabraňuje přetržení šňůry při zdolávání ryby. Průměr: 72 mm, váha: 175 gramů, obsah 100 m šňůry o nosnosti 6 kg. Novější modely průměr: 75 mm, vyráběné v plastové a kovové verzi.
Hudson III a IV
Méně známé modely, podobné jako předchozí, pouze o průměru 85 mm. Rád bych o Jaroslavu Stibůrkovi sestavil podobnější životopis. Pokud máte další informace, vzpomínky nebo vlastníte nějaké rybářské náčiní, dejte prosím vědět.
Diskuze k článku (0)