Smekací navijáky Roen patří k nejznámějším modelům z dílny národního podniku Tokoz. Prototyp navijáku Roen pro údolní nádrže byl představen již v roce 1957 na Výstavě lodí a táboření v Paláci u Hybernů v Praze. Na pultech rybářských obchodů se objevil koncem roku 1959.
text: Zdeněk Hofman
Výroba vylepšeného navijáku Roen II začala okolo roku 1964. Tento model měl hned několik podob. Kromě běžné a přehradové verze, která se vyráběla u všech tří generací, procházel i změnou designu. Kombinace šedomodré barvy se ustálila na černém provedení a logo kapříka nahradila dravější štika. Tyto verze jsme si již představili, jenže Roen II zaznamenal ještě jednu zásadní změnu.
Roen II se snímatelnou cívkou
Ve své době se jednalo o pokrokovou metodu. Konstruktéři z Tokozu tuto inovaci zavedli i u navijáku Stabil IV. Kovová snímatelná cívka šla velmi jednoduše a rychle sundat, což umožňovalo snadnou výměnu cívek s různými průměry vlasců. Je třeba si uvědomit, že v 60. až 80. letech minulého století byla výbava rybáře mnohem skromnější, a tedy i univerzálnější.
Žádné speciální feederové, sumcové, vláčecí či jiné pruty. Běžný rybář vlastnil dva, maximálně tři pruty, se kterými chytal klidně i celý život. Pokud např. přestal chytat na plavanou a chtěl vláčet, vyměnil prostě splávek za třpytku. Podobně postupoval i při lovu na položenou, kdy však potřeboval silnější vlasec než na plavanou. Rychlou výměnu usnadňoval právě naviják Roen II SC. V Rybářství byl poprvé inzerován v únoru 1965.
Dobový popis z příbalového letáku
Smekací naviják Roen II se snímatelnou cívkou se svým řešením a novými konstrukčními prvky zařazuje mezi světovou špičku vývoje smekacích navijáků. Předností tohoto navijáku je především jeho převodový mechanizmus šnekovým soukolím, které zajišťuje klidný a bezhlučný chod, kovová snímatelná cívka a zarážka zpětného chodu. Převod šnekového soukolí je v poměru 1:3. Osový tlak šroubu je zachycen axiálním ložiskem.
Překlápěč navijáku je pérový. Vrací jej péro a v pracovní poloze jej udržuje kromě péra tah vlasce a tavený kolík. Do vrhací polohy jej upravíme prostým překlopením. Do navíjecí polohy se sklápí otočením kličky ve směru navíjení.
Při výrobě navijáku Roen II se snímatelnou cívkou bylo použito hliníkových slitin první tavby, čímž je dosaženo vhodné váhy a zajištěny výborné mechanické vlastnosti.
Kovová snímatelná cívka je nasazena na ložisku z plastické hmoty a opřena o segment, pootočením ve směru hodinových ručiček je pevně zajištěna výřezy na segmentu. Sejmout cívku lze pootočením v obráceném směru a vysunutím přes matku brzdy. Nasazení cívky se opětně provádí volným přesunutím přes matku brzdy na ložisko a upevněním na segmentu.
Snímatelná cívka umožňuje jednoduchou a rychlou demontáž při možnosti použití průměrů vlasců v rozsahu obvyklém u tohoto typu navijáku. Současně její použití odstraňuje jakoukoliv možnost ztráty matky brzdy při přeměně cívky. Celková montáž je výhodná také proto, že ji lze provádět bez použití jakéhokoliv pomocného nářadí.
Obsah cívky:
vlasec 0,30 mm – 145 m
vlasec 0,35 mm – 110 m
vlasec 0,40 mm – 85 m
Upozornění: Jelikož má smekací naviják Roen II se snímatelnou cívkou některé díly odlišné od původního provedení navijáku Roen, je třeba pečlivě prověřit náhradní součásti při případné opravě navijáku nebo jejich výměně.
Jsme přesvědčeni, že smekací naviják Roen II SC, kterým pokračujeme ve výrobě oblíbeného typu smekacích navijáků Roen, vám bude při zachování všech pokynů tohoto návodu sloužit k vaší plné spokojenosti.
Tento návod není přesně směrodatný pro konstrukční provedení a vybavení dodávaného výrobku. Výrobní podnik pracuje neustále na zdokonalení výrobků a vyhrazuje si proto vývojem podmíněné změny proti údajům nebo vyobrazení uvedeným v tomto návodě.
Ohlasy čtenářů:
Slušnou hromádku historických prutů, navijáků a třpytek zachránil pro naše muzeum pan Pavel Kovářík ze Znojma. Naprostá většina pochází z „Vranclu“, správně řečeno Vranovské přehrady. Pan Kovářík zde rybaří již mnoho let a zážitků má nespočet. Kromě prutů vlastní výroby nám udělal velkou radost třídílný prut Sol v krásném stavu, naviják Ladar, krabička Stabil IV a značené třpytky.
Diskuze k článku (0)