Nejen lidé, ale i věci mají své osudy a je věčná škoda, že nemohou vyprávět. Pojďme se do minulosti vracet. Třeba do doby, kdy naviják, prut nebo korkový splávek, sloužily svému páníčkovi klidně i celý život.
text: Zdeněk Hofman
V inzerci časopisu Rybářství nalezneme první zmínku o navijáku Roen II v prosinci 1964. Naviják Roen II navázal na předchozí model Roen z roku 1959. První model nebyl původně označen číslovkou. K číslování jednotlivých řad přistoupil n. p. Tokoz až u druhého modelu, kdy už pouhé označení navijáku nestačilo. Tokoz si tento problém uvědomil zpětně, kdy komplikace způsoboval např. prodej náhradních dílů, protože některé součástky byly odlišné.
Otazníkem zůstává i kartonová krabice. Roen I P i II P se s největší pravděpodobností balil (alespoň ze začátku) do stejné krabičky. Zatímco na těle navijáku Roen II je pouze označení ROEN, přiložený leták s technickými údaji je již označen jako Roen II nebo Roen II P a stejně tak i sáčky s náhradními díly. Kartonové krabice nesly označení Roen, razítka s aktuálními informacemi však již Roen II či Roen II P. Všechny tři modelové řady se vyráběly vždy v základní a přehradové verzi.
Různé podoby Roen II
Další sběratelskou lahůdkou je několik podob řady Roen II. První verze, většinou v šedém a šedomodrém odstínu kladívkové barvy, měla na zadní straně označení Roen se starým logem v podobě kapříka, s nápisem Tokoz – Made in Czechoslovakia. Tato verze se vyráběla i v černé barvě.
Druhá verze Roen II byla již výhradně v černém provedení s novým logem ve tvaru štiky. Nápisy Roen Tokoz – Made in Czechoslovakia, zůstaly stejné. Tím ale modelová početnost řady Roen II nekončí. Další novinkou byl naviják Roen II SC – se snímatelnou cívkou. Ten si představíme příště.
Dobový popis
Naviják je celou svou konstrukcí určen k rybaření na velkých vodních rozlohách a hloubkách. Jeho přednosti oceníme na přehradách a jezerech i na řekách a rybnících, kde potřebujeme dosáhnout dalekých cílů nebo zvládnout odpor velkých ryb.
Těmto nárokům vyhovuje především velká cívka, jež pojme značné množství i silného vlasce, a masívní konstrukce, odolná vůči námaze a tahu velkých ryb. Mechanismus je pečlivě vyroben z kvalitních kovů se zřetelem na práci v prostředí, kde nelze zabránit navlhčení nebo nárazům. Je uzpůsobena k rychlému zacházení celkovým zjednodušením a zmenšením počtu jednotlivých dílů.
Výbava náhradními částmi chrání před nesnázemi, vzniklými ztrátou některé součásti. Přehradový naviják ROEN P musel osvědčit své přednosti v dlouhé řadě zkoušek při praktickém výkonu povolaných rybářů sportovců, věříme proto, že i vám bude spolehlivým a věrným pomocníkem při lovu našich největších ryb.
Technické údaje Roen II P
CÍVKA je odlita z jakostního hliníku první tavby do dvou dílů, pevně spojených třemi šrouby. Okrajové výztuhy zabraňují mechanickému zdeformování cívky.
UNAVOVACÍ BRZDA je vmontována do cívky a tvoří s ní nedílný celek. Otáčením křídlovou matkou, jež stlačuje plstěnou podložku, řídíme tužší nebo volnější chod cívky.
SIGNÁLNÍ ZAŘÍZENÍ je uloženo na spodní ploše cívky. Je to ocelové péro, jež zapadá do ozubeného kolečka a při otáčení cívky zvučí.
PŘEKLÁPĚCÍ OBLOUK je připojen na jednoduchý pérový mechanismus, lze jím volně manipulovat z každé polohy, vyjma úzký prostor mezi patkou a kličkou, kde zabraňuje překlopení blokovací segment. Do normální polohy se vrací otočením kličkou. Kladka je kalena, aby ji vlasec neprořezával.
BUBÍNEK je odlit ze slitiny hliníku, uvnitř opatřen malým nálitkem, který vyvažuje překlápěč, aby vyrovnával odstředivé síly a aby bylo zaručeno hladké, rovnoměrné otáčení.
TĚLESO je pevné, masivní. Oddělitelné víčko je připevněno dvěma šroubky. Pouzdro hnacího šneku je bronzové. Patka je normalizována a lze ji uchytit na všech běžných prutových rukojetích.
KLIČKA je vylisována z oceli a galvanicky pokovena. Matka na hřídelce je opatřena levým závitem. Chceme-li naviják uložit, uvolníme matku, kličku poněkud vysuneme, sklopíme a matku opět utáhneme.
Technická specifikace:
Hmotnost: 480 g
Délka: 138/128
Převod: 1:3
Rychlost navíjení: 0,62 m/ot. kličky
Obsah cívky:
vlasec 0,30 mm – 200 m
vlasec 0,40 mm – 175 m
vlasec 0,50 mm – 150 m
A taky to šlo, dnes je to jen bussines a alchymie.