Nejen lidé, ale i věci mají své osudy. A je škoda, že nemohou vyprávět. Pojďme se do minulosti vracet. Třeba do doby, kdy naviják, prut nebo korkový splávek, sloužily svému páníčkovi klidně i celý život.

Text: Zdeněk Hofman, foto: Lenka Hofmanová

Jeden z posledních navijáků vyrobený ve firmě Tokoz, která výrobu rybářských potřeb v 90. letech minulého století ukončila. Na svoji dobu byl MK 100 moderní a pokrokový, za což vděčil zejména licenci firmy RYOBI Ltd. Japan.

První série navijáků s označením MK 100 J byla dokonce montována z originálních japonských dílů. Naše součástky prý už tak kvalitní nebyly, ale přesto tento model odváděl rybářům skvělou službu, které odpovídala i vyšší cena (380 Kč).

Na tehdejší poměry to byla slušná cenová rána. Naviják Reex stál například jen 65 Kčs. Navijáky MK 100 se vyráběly v různých barevných mutacích, nejčastěji v šedé, stříbrné a zlaté.

Návod k používání

Obsluha i údržba byla jednoduchá. Konstrukční řešení a technické parametry ho řadily do světové špičky. Konstrukční novinkou je použití vnější cívky, jejíž výměnu lze provést klasickým způsobem, tedy vyšroubováním matice brzdy a přemontováním náhradní cívky.

Rovněž rychlé sklopení kličky umožňuje jednoduchou obsluhu. Nový druh ozubeného převodu s uložením šneku ve speciálním ložisku dával záruku lehkého chodu a dlouhodobé životnosti navijáku. Další předností je citlivá lamelová brzda s plynulým seřízením brzdícího účinku.

Pro velmi jemné brzdění doporučujeme vyjmout z cívky pojistku a podložku matky brzdy převrátit a znovu zajistit pojistku.

Ošetřování navijáku

Mechanicky namáhané součásti navijáku jsou promazány již při montáži, přesto doporučujeme občasné promazání základních dílů v průběhu sezony. Před promazáním je nutné odstranění starého oleje.

Obsah cívky: vlasec 0,30 mm – 180 m; vlasec 0,25 mm – 135 m; vlasec 0,40 mm – 100 m.

Napsat komentář