Fotografie
fadli m.n okomentoval Výdej celorepub...
před 18 hod
Fotografie
fadli m.n okomentoval Test rybářských...
před 19 hod
Fotografie
fadli m.n okomentoval Původní versus ...
před 19 hod
Fotografie
fadli m.n okomentoval Její podvodní v...
před 19 hod
Fotografie
fadli m.n okomentoval Barakuda zaútoč...
před 19 hod

Vzpomínáme na staré časy. Naviják Silurus

strunc 7. května 2020 0 komentářů

Retro

Text: Zdeněk Hofman, foto: Lenka Hofmanová

Název Silurus nebyl vybrán náhodně. Vědecké jméno sumce velkého hlásá, že se jedná o největší model, který firma Tokoz uvedla na trh. Velký přehradový naviják s pevnou kovovou cívkou je dlouhý 18 cm, vysoký 17 cm a váží 0,75 kg.

Nejčastěji se vyráběl v zelené barvě s černou cívkou a červenými doplňky. Dále pak v šedé a modré verzi. Těleso navijáku je dvoudílné, pevné, vhodně odlehčené, z jakostní slitiny. Bubínek je odlitý ze slitiny hliníku, uvnitř s nálitkem, vyvažujícím odstředivou sílu překlápěče v klidný, pravidelný chod.

REKLAMA

Klička je rovněž ze slitiny hliníku. Pro lepší skladnost celého navijáku je sklápěcí, dotažením pojišťovací matky se klička pevně usazuje pro navíjení. Uvolněním matky lze kličku přiklopit k tělesu. Rukojeť je z umělé hmoty, tvarem a velikostí uzpůsobena pohodlnému držení. Unavovací brzda je pevně uložena v otvoru cívky, takže není nebezpečí ztráty některé drobné součástky, sejme-li se cívka z táhla. Křídlová matka upevňuje cívku na ose, otáčením vpravo nebo vlevo utahuje nebo uvolňuje chod cívky tlakem na plstěnou podložku.

Začínáme srdečným blahopřáním

(ukázka z brožurky návodu k používání)

REKLAMA

…Neboť máte poslední model vrhacího navijáku, velký přehradový naviják Silurus. Nová rybářský sezona před námi otvírá výhledy na jistý úspěch. Pohleďte! Na všech větších řekách vyrůstají přehrady, za jejich mohutnými hrázemi se prostírají do dálky umělá jezera s hlubinami, jež dřívější řeky neznaly. Technika mění život v našich vodách, mění složení rybího obyvatelstva a tvoří nové životní prostředí vybraným druhům ryb.

Moderní technika rybolovu! Zdokonalujeme rybářské náčiní a přehradový naviják Silurus je novým důkazem našich snah. Tento přehradový naviják je určen k lovu těžkých ryb, především sumců, hlavatek a štik na velkých řekách a přehradních vodách. Osvědčí se vám nejlépe při všech způsobech přívlače ze břehu, z loďky, při vláčení za loďkou a při hlubinné přívlači.

Všude se projeví dobré vlastnosti vysoké a prostorné cívky s velkým obsahem silného vlasce. A i při lovu nedravých ryb, při zavážení daleko od břehu a zejména při zdolávání ryb překoná Silurus spolehlivostí a silou svého mechanizmu všechny ostatní navijáky. Naviják konstruovali zkušení technici s rybářskou praxí. Řídili se přáním a připomínkami rybářů.

Prohlédli a vyzkoušeli i mnoho jiných výrobků, pamatovali na drobná zlepšení a zušlechtění v tvaru. Především však měli na mysli mechanizmus, který by bezpečně odolával tahu velkých ryb a nezklamal v kritických okamžicích zápasu o úlovek.

Silurus předčí svým vybavením, jednoduchostí a promyšleným uspořádáním dosavadní navijáky tohoto typu. Je vyroben z kvalitních slitin, pečlivě vypracován a vyzkoušen. Stane se vaším věrným pomocníkem, který vás – jak jsme pevně přesvědčeni – nikdy nezklame. Přejeme vám, aby se Silurus plnou měrou zasloužil o vaše velké rybářské úspěchy.

Technické údaje

Zdvih cívky: 18 mm.

Převod na bubínek: 1:3.

Obsah cívky: 230 m vlasce o průměru 0,50 mm, 300 m vlasce o průměru 0,40 mm a 555 m vlasce o průměru 0,30 mm.

Mazání

Převodové ústrojí mažeme tukem. Hřídelku kola, táhlo ve šroubu a mechanizmus překlápěče olejem. Hřídelka kola je navíc mazána tukem, který k ní proniká. Je-li naviják v činnosti, pak mažeme otvory v kličkovém ložisku, jež ústí do tělesa.

Ošetřování navijáku

Podmínka bezvadného chodu a dlouhé životnosti mechanizmu. Během sezony stačí občas namazat několika kapkami strojního oleje překlápěcí zařízení. Dostane-li se při rybolovu do navijáku voda nebo písek, nechte ho doma dobře vyschnout a řádně vyčistěte. Po skončení sezony doporučujeme celý naviják rozebrat, vyčistit, zbavit opotřebovaného ztuhlého tuku a naplnit čerstvým tukem, který vydrží po celý další rok. Ztuhlý a opotřebovaný tuk ztěžuje chod navijáku.

Plstěnou vložku v brzdě cívky vyměníme tak, že vyjmeme nožem nebo šroubovákem pojistný kroužek z drážky v otvoru cívky. Ztratí-li plsť delším užíváním pružnost, navlhčí se několika kapkami řídkého oleje a nechá volně uschnout. Vložka nabude opět původních vlastností. Vážnější poruchy neopravujte sami – svěřte je odborné opravně.

REKLAMA
REKLAMA
Líbil se vám článek?

Pošlete ho dál svým přátelům

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru

Diskuze k článku (0)

Novinky z iRybářství na váš e-mail

Články, videa, recepty a další novinky na váš e-mail. Mějte přehled