Stačí jedno bouchnutí kufrem, neopatrné šlápnutí či hrubá síla při vyprošťování vázky a prut má najednou o díl víc, než výrobce chtěl. Jak probíhají samotné opravy, kolik zaberou času, co je k nim třeba a kdo je vlastně provádí? Proto jsem vyzpovídal servisního technika z Českých Budějovic, pana Petříka.

Text: Jan Stluka, foto: autor                           

Po jak dlouhé době je třeba začít mazat naviják? Je to vůbec třeba?
V prvních dvou letech rozhodně ne. Většina firem má ve svých záručních podmínkách klauzuli o tom, že jakákoliv úprava či oprava provedená jinde než ve značkovém servisu znamená ztrátu záruky. Po záruce je ovšem naviják zapotřebí čas od času promazat.

Vazelínou nebo olejem?
Obojím. Vazelínou se mažou převody, ložiska olejem. Co se ale nikdy nemaže, jsou brzdy. Ty musí zůstat vždy suché.

Jaká mazadla byste našim čtenářům doporučil?
U vazelíny je důležitější hustota než výrobce. Musí být co možná nejjemnější a při nižších teplotách nesmí tuhnout. U oleje platí to samé. Měl by připomínat spíše vodu. Další důležitou věcí je množství. Mažte vždy raději méně než více. Přílišná vrstva maziva udělá z příjemně hladkého chodu malý závod v přetlačování, který vaše prsty po pár minutách vzdají.

Jak při mazaní postupovat? Máme rozebrat kryt nebo jen promazat osu?
Rozebírání navijáku je činnost poměrně náročná na manuální zručnost a většinou končí tak, že nám nešťastný rybář přinese torzo vrátku a zbytek má v igelitovém sáčku. Takže doporučuji promazat jen osu. Olejová lázeň ložiskům jen prospívá.  

Co se dá udělat, když se do soukolí navijáku dostane voda, písek, či jiná nečistota?
Voda v podstatě nevadí ničemu a dříve či později vyschne. U nečistot je to jiné. Ty se navážou na vazelínu a fungují jako brusná pasta. Potom musí dojít k rozebrání. Složitost tohoto úkonu je stejná jako u předešlé otázky. Kutilové to mohou zkusit, ti méně manuálně zruční ať to raději přenechají nám. Ušetří si spoustu času i nervů.

Jde rozhýbat ztuhlou brzdu?
V podstatě ne. Musí se rozebrat a většinou i vyměnit alespoň některá z podložek.

Čím lepit očka u teleskopů a děliček?
Teleskopy mají očka lepená tavnou tyčkou, aby se mohla kdykoliv, když je to třeba, jen nahřát a sundat. Jiným lepidlům je třeba se vyhnout. U dělených prutů se dá použít jakékoliv lepidlo, které odolá vodě a je pružné. Po převázání se nit ještě lakuje. Opět čímkoliv voděodolným a pružným, nejlépe průhledným.

Jak postupovat, když nejde sesadit díl na teleskopu?
První opatření je zchlazení ve vodě, to někdy stačí. V případě, že ne, je třeba sundat očka a vysunout oba spojené díly. Ty vložit do trubky jen o trochu většího průměru, která je nejlépe jen o malinko kratší než spojený celek. Na řadu pak přichází gumová palička a opravdu citlivé údery. Pokud stažené díly neumístíte do popsaného obalu, stoprocentně je při této proceduře zlomíte. U dělených prutů potřebujete kolegu. Každý drží jeden díl, kterým lehce kroutí na opačnou stranu, než jeho parťák.

Dá se opravit poškozený – odřený či zpuchřelý lak?
Určitě. Malé ťupky jdou snadno zaretušovat obyčejným lihovým fixem. Větší újmy je třeba obrousit a přetřít lakem.

Vyplatí se převazovat očka na starých prutech?
Cena očka a jeho vyvázání je asi sto korun, takže, bráno čistě ekonomicky, ne. Musím ale dodat, že jsem převazoval očka na velmi starých štípaných prutech a těm nové obutí ovázané červenou nití opravdu slušelo. Musím se přiznat, že jsem se s těmito nádhernými raritními kousky loučil jen těžko.

Už jste rozebral spoustu mašinek od různých výrobců. Je rozdíl mezi kvalitou jejich ložisek a ovlivňuje jejich počet funkčnost či životnost vrátku?
Začnu od konce. Přímá úměra tady neplatí. Čím větší je počet ložisek, tím větší je pravděpodobnost poruchy a nároky na údržbu jsou nepoměrně větší. Opravdu důležitá je kvalita. Nejlépe jsou na tom oboustranně zapečená ložiska, proto i relativně levné navijáky zvládají mořský rybolov bez jakékoliv újmy. Jistou specialitou je systém samotného soukolí, kde je většinou používán tzv. nekonečný šroub.

Slyšel jsem, že někteří výrobci do svých produktů dávají plastové komponenty?
To je pravda. Tento materiál u většiny rybářů evokuje zdání nekvality, ale nemusí to tak být. Například do nejlehčích navijáků vyráběných z magnezia nebo hliníku se záměrně místo kovových součástek dávají plastové, které vydrží podstatně více než nekvalitní slitiny mosazi, které se po prvním zatížení začnou drolit.

Kolik stojí oprava zničeného prutu?
Suverénně nejdražší jsou opravy dvou, popřípadě třídílných prutů. Tady se cena může vyšplhat až na polovinu pořizovací ceny. U teleskopických variant je výměna jednoho nebo dvou dílů pořád ještě rentabilní. Může se však stát, že dotyčný koupí starší model ve výprodeji za zlomek původní ceny. V tom případě může být velmi nepříjemně překvapen, že jeden kousek jeho nádobíčka ho může vyjít stejně jako celek. 

Pokud vyštípnu či prodřu výplň očka, je nutná výměna celku nebo jde vyměnit jen výplň?
Výborná otázka. Každý rok dostanu do rukou spoustu prutů, které jsou zničeny majitelem, který naprosto zbytečně odřezával očko, i když stačilo jen vyměnit výplň, což je otázka několika vteřin.

Napsat komentář