Patří mezi nejchutnější a nejlépe stravitelnou živočišnou stravu, která navíc lidskému tělu dodává řadu příznivých látek. Přesto právě v našich končinách nemá příprava ryb tak dobrou tradici, jak by bylo třeba. Většina lidí dokonce uznává pouze smaženého štědrovečerního kapra a přes rok si na rybu ani nevzpomene. Proč?

text: PR

Odpověď lze najít i v obavách ze složité přípravy rybí pochoutky. Ale na to je řešení. Jak si doma nejlépe připravit rybí maso?

Pozitiva konzumace rybího masa

Ryby jsou zdrojem kvalitních bílkovin, mají nízký obsah cholesterolu, jsou prakticky bez sacharidů, ovšem bohaté na selen, železo, jód, zinek nebo třeba vitamín B12. Důležitý je ovšem jejich přínos v podobě přirozených omega-3 mastných kyselin.

Také rybí tuk má velký klad v podobě vitamínů A a D. Obecně se dá říct, že pojídání ryb může snižovat riziko kardiovaskulárních chorob, udržuje správnou činnost nervové soustavy a také mozku. Je vhodné i pro redukci hmotnosti, zlepšuje vzhled pokožky, kvalitu nehtů a vlasů.

Jak často jíst ryby?

Ryby je vhodné do jídelníčku zařadit co možná nejčastěji. Obecně se doporučuje přijímat alespoň 400 g rybího masa týdně. A je pak v podstatě jedno, jak si doma rybu připravit. Jaké jsou ovšem nejlepší rady na přípravu rybího masa doma?

Smažená ryba

Mezi nejznámější úpravu ryby je tradičně považováno smažení, i když nepatří mezi tu nejzdravější. Ryba je ovšem rychle připravená a velmi chutná. Rybu lze smažit jen jako okořeněnou nebo v klasickém trojobalu. Nejvhodnější pro takovou přípravu jsou ryby, které mají menší množství malých ostrých kostí.

foto: PR

Tedy například pstruh, candát, okoun, úhoř a pak ryby mořské. U větších ryb je lepší kosti odstranit a zpracovávat je na filety. Jak si vylepšit chuť smažené ryby? Třeba, že ji předem přes noc namočíte do mléka – ztrácí tak (především u kapra) typický pach rybiny.

Vařená a pošírovaná ryba

Pošírování patří mezi velmi šetrný způsob úpravy, které masu zanechává výživové látky i vynikající chuť. Teplota vývaru nesmí přesáhnout 90 °C, tedy může pouze lehce pouštět bublinky. Které ryby se nejlépe upravují pošírováním? Například losos, makrela nebo mořský jazyk. Které ryby se nejlépe upravují vařením? Především kapr (tzv. na modro), candát, úhoř nebo pstruh.

Grilovaná ryba

Tento způsob přípravy patří mezi nejoblíbenější. Rybu je třeba správně okořenit a grilovat na nějakém voňavém dřevě, uhlí nebo na kvalitním plynovém grilu. Gril má na kvalitu zpracovaného masa velmi důležitý vliv, takže se určitě nespoléhejte jen na grily, které využijete v letní sezoně.

Na trhu je totiž i řada kontaktních grilů, které vás nebudou při přípravě delikates omezovat roční dobou ani počasím. Klady a různé funkce jednotlivých typů vám pomůže objevit srovnání kontaktních grilů.

TIP: Nejkvalitnější a nejchutnější ryby seženete u moře, skvělým gastronomickým zážitkem je pak třeba dovolená Egypt.

Které ryby na gril?

Nejlépe si pochutnáte na mase, které je pevné, protože při manipulaci zachová tvar a nerozpadne se vám na kaši. Vynikající je třeba losos, tuňák, mečoun, makrela, pstruh, ale nebojte se ani krevet nebo humrů.

Pečená ryba

Dalším vhodným způsobem přípravy chutného rybího masa je pečení. To mu totiž dodává velmi výraznou a lahodnou chuť. To platí především pro sladkovodní kousky. Péct rybu je podobné jako péct drůbež. Není třeba velkého podlévání a rozhodně ani nevyužijete tolik času.

Kde péct ryby?

Klasikou je úprava v pekáči a pečení v troubě, lze ale opékat i přímo na pánvi, na roštu či na grilu. K pečení se používají dobře očištěné ryby, které se osuší, osolí, okoření a případně naplní nádivkou. Olej je třeba využívat pouze kvalitní, ideálně olivový. Ale stejně dobře poslouží i klasické máslo. Dodává masu jedinečnou chuť.