Odpovídá: Michal Simčo, foto: autor
Na začátku bychom si měli ujasnit, jestli chytáte na otevřeném moři, nebo ve fjordech. V prvním případě se často setkáte s tzv. oceánskými vlnami. To jsou vlny, při němž je moře rozhoupané po nějakém silnějším větru. Ve své podstatě nejsou tak nepříjemné jako vlny ve fjordech, které bývají kratší a jdou těsně za sebou.
Oceánské vlny nemají ostré vrcholy, jsou oblé a nemají tendenci potopit loď, ani když jdou z boku. Vše záleží hlavně na zkušenostech posádky. Jsme rybáři a ne sebevrazi, takže by pro nás mělo platit, že jakmile jsou vlny více než metrové, zůstaneme doma.
Pokud vás větší vlny potkají na moři, nepanikařte. Plujte pomalu a vlny křižujte v dostatečném úhlu. Přesuňte posádku více k zádi lodi tak, abyste zvedli příď, ale záď si moc nepotopte.
Vycítíte, kdy je to tak akorát. Vlny se snažte najíždět menší rychlostí v jejich nepěnivé časti, pokud to jde. Pokud plujete proti vlnám, je jízda hrozně pomalá, ale neuspěchejte ji. Při výjezdu na vlnu nikdy nesmíte ubírat. A ve vlnobití nikdy necouvejte, ať se děje cokoliv! Pří řízení (máte-li volantové s čelním plexisklem) stůjte. O vlnách i o pohybu ostatních plavidel kolem vás musíte mít přehled.
Ve vlnobití nikdy necouvejte, ať se děje cokoliv!
Vlny se občas začnou přelévat do lodi a mohou snížit viditelnost. Všichni si nasaďte a řádně upevněte vesty. Úhel nájezdu volte zhruba v úhlu 45 stupňů a vlnu nepřejíždějte na jejím vrcholu. Pokud to špatně odhadnete a dostanete se pod vrchol, kde se vlna láme, hrozí přelití vody do lodě. V tom případě musíte využít rezervy výkonu motoru a loď stočit kolmo na vlnu. Sice to pěkně cákne, ale škodu to nenadělá. Na vrcholu nezapomeňte snížit výkon motoru, ať se přídí nezapíchnete do další vlny.
Vřele doporučuji takovým situacím předcházet a bedlivě sledovat předpověď počasí. Při rybolovu neustále sledujte moře kolem vás. Pokud se zvedne vítr a objeví se tzv. čepice, vraťte se do přístavu.
Diskuze k článku (0)