Nejen lidé, ale i věci mají své osudy a je věčná škoda, že nemohou vyprávět. Pojďme se do minulosti vracet. Třeba do doby, kdy naviják, prut nebo korkový splávek sloužil svému páníčkovi klidně i celý život.
Text: Zdeněk Hofman, foto: Lenka Hofmanová
Jedná se o další legendární naviják československé firmy Tokoz – Továrny na kovové zboží, která vznikla v roce 1950 ve Žďáru nad Sázavou po znárodnění věhlasné firmy J. Rousek. Světlo světa spatřily tři typové řady, z nichž každá měla normální a (větší) přehradovou verzi.
Řada I byla v modrošedé barvě, řada II v černé nebo v kombinaci modré a šedé a řada III byla černošedá. Osobně jsem tento naviják nikdy nevlastnil, ale několik kamarádů, s nimiž jsem jako kluk pravidelně rybařil na obecním rybníku, takové štěstí mělo. Roen byl oproti mému Reexíkovi větší a modernější.
Návod k použití
Smekací navijáky řady Roen navazují na tradici předchozích osvědčených navijáků a svými parametry se řadí mezi přední navijáky světové úrovně. Tvar navijáku je řešen moderně a esteticky našimi předními výtvarnými umělci a přitom je plně respektováno technických požadavků, kladených na tento naviják.
Předností smekacích navijáků Roen III a Roen III P je šnekový převodový mechanizmus, který zajišťuje klidný a bezhlučný chod. Vynikající je nová progresivní brzda s velmi jemným seřizováním, zlamovací klička a zarážka zpětného chodu.
Při výrobě hlavních součástí smekacích navijáků Roen III a Roen III P bylo použito kvalitních hliníkových slitin, čímž je dosaženo vhodné hmotnosti a jsou zajištěny dobré mechanické vlastnosti. Ostatní součástky jsou ocelové a ze slitiny Ms. Doplňkové díly, jako držátko a matka brzdy jsou z plastických hmot.
Hnací mechanizmus je ovládán kličkou s vhodně tvarovaným držátkem. Klička je zlamovací. Povolením převlečné matky se uvolní náboj kličky a tu je možno sklopit. Dotažením převlečné matice proti náboji se klička zajišťuje v pracovní poloze.
Bronzové šnekové kolo zabírá do ocelového šneku, na němž je upevněný bubínek s překlapěčem, přes jehož kladku je veden vlasec a navíjen na cívku. Cívka ze slitiny Al je opatřena signální pružinkou a citlivou unavovací brzdou nové konstrukce. Cívka koná přímočarý vratný pohyb závislý na otáčení šnekového kola. Tento pohyb umožňuje rovnoměrné navíjení vlasce po celém profilu cívky. Cívka je na obvodu opatřena otvory, do nichž je možné zachytit žinilku, která zabraňuje zapadání vlasce pod cívku. Žinilka je přiložena v náhradních dílech.
Diskuze k článku (0)